Munkavédelem az irodában
A Munkavédelmi Törvény szerint, ahol már 1 fő munkavállalót foglalkoztatnak, törvényi kötelezettsége a munkáltatónak, hogy valamilyen szinten biztosítsa a munkavédelmi feladatok ellátását.
A legfontosabb munkavédelmi kötelezettségek irodai munkavégzés esetén
- Kockázatértékelés elkészítése
- Orvosi alkalmassági vizsgálatok rendjének elkészítése
- Átfogó megelőzési stratégia elkészítése
- Egyéni védőeszköz juttatási rend (amennyiben a takarítást az egyik munkavállaló végzi)
- Részletes oktatási tematika kidolgozása
- Munkába állás előtt és évente a munkavédelmi oktatások megtartása
- Évente 1-2 alkalommal munkavédelmi bejárás dokumentált elvégzése
- Munkabalesetek illetve úti balesetek kivizsgálása és bejelentése
Az irodai munkavédelem körébe tartozik a veszélyhelyzetek, veszélyforrások azonosítása, a veszély jellegének, a veszélyeztetettség mértékének a felbecsülése, valamint a védekezés hatékony módjának a meghatározása is. Mindezek meglétének biztosítása a munkáltató kötelezettségébe tartozik.
Ugyanakkor rendkívül fontos és szintén az irodai munkavédelemhez tartozik az iroda kialakítása, elrendezése, berendezése is.
A megfelelő munkakörülmények biztosítása
A következő tényezők a legfontosabbak, amelyekre oda kell figyelnünk az irodai munkakörnyezet kialakításakor:
- Az iroda mérete (kényelmes, biztonságos)
- A padló kialakítása (csúszás gátló, szilárd, könnyen takarítható)
- Ablakok (biztonságos nyitása, zárása, tisztítása)
- Szellőztetés (természetes, mesterséges; ez utóbbi beszerelése és üzemeltetése előtt alaposan tanulmányozni az erre vonatkozó előírásokat, szabályokat)
- Hőszigetelés
- Megfelelő hőmérséklet biztosítása (effektív hőmérséklet, léghőmérséklet, korrigált effektív hőmérséklet, hősugárzás, fűtőtestek elhelyezése). Ide tartozik a munkahely jellegének megfelelő tetőablak, ablak, üvegfal alkalmazása is, amelyeknek védőszerep (is) jut az erős napsugárzás káros hatásai ellen.
- Világítás (természetes, mesterséges)
- Ülőhelyek kialakítása
- Tisztálkodó- és mellékhelyiségek biztosítása
- Elsősegélynyújtó felszerelés (könnyen és gyorsan elérhető helyen, készenlétben tartani)
- Zajvédelem
Bár nem közvetlenül az iroda kialakításához tartozik, de mindenképpen az irodai munkavédelem fogalom körébe, a pihenőidő beiktatása, biztosítása az alkalmazottak számára, amennyiben a körülmények indokolttá teszik (5-10 perc óránként).
A számítógép, illetve a képernyők előtti munkavégzés szintén bizonyos előírásoknak, követelményeknek kell megfeleljen.
További irodai munkavédelmi feladatok
- A menekülési utak és vészkijáratok kialakítása, megjelölése, megvilágítása.
- Tűzjelző-, érzékelő- és riasztóberendezéssel, tűz oltására alkalmas készülékkel ellátni a munkahelyeket.
- A munkahelyi hulladék kezelése.
A home office munkavédelmi vonatkozásai
A gazdaságilag fejlett államokban a munkavállalók majdnem fele a munkaidő egy részében otthonról dolgozik. A távmunka nyilvánvaló előnyökkel jár, de ne feledkezzünk meg a munkavédelmi szempontokról sem! Amennyire kényelmes, éppen annyi kockázatot is rejthet. Elsősorban a munkáltató felelőssége tisztában lenni a lehetséges veszélyforrásokkal – még a távmunka engedélyezése előtt.
Távmunkának minősül a munkáltató telephelyén kívül rendszeresen folytatott tevékenység, amelyet valamilyen infokommunikációs eszközzel végeznek és annak eredményét elektronikusan továbbítják. A helyszínről a feleknek meg kell állapodniuk és a munkáltatónak fel kell mérnie annak munkavégzésre való alkalmasságát: ezt nevezzük kockázatértékelésnek.
Távmunkát csak arra alkalmas környezetben lehet végezni és a munkáltató felelőssége ennek érdemi felmérése.
A kockázatértékelést a vállalat munkavédelmi szakembere méri fel és a munkáltató az értékelés eredménye szerint dönthet a távmunka engedélyezéséről. Amennyiben a felmérés nem eléggé körültekintő, annak a következményeit is a munkáltató viseli. A kockázatértékelést háromévente kell megújítani.
A kötetlenség kötöttségeiről is beszélnünk kell.
Bár a home office-ban dolgozó munkavállaló kötetlen munkarendben tevékenykedik, a munkáltató a munkakörülményeket a munkavégzés során is megvizsgálhatja. Ez különösen akkor indokolt, ha valamilyen teljesítménybeli változást tapasztal, hiszen az otthonról dolgozó munkavállaló munkavédelmi biztonságáért továbbra is a munkáltató felel.
A munkavédelmi törvény előírása szerint a munkavállaló csak a munkáltató engedélyével módosíthatja a távmunka munkakörülményeit. Ez azt jelenti, hogy helyszínt és munkavégzési feltételeket is csak a munkáltató beleegyezésével változtathat.
Amennyiben a munkáltató valamilyen hiányosságot vagy kockázatot tapasztal a távmunkára kiválasztott környezetben és olyan feltételekkel engedélyezi az otthoni munkavégzést, hogy azokat a munkavállaló kiigazítja vagy pótolja, a kockázatcsökkentés folyamatát dokumentálni kell.
A távmunkában dolgozó munkatársakat munkavédelmi oktatásban kell részesíteni, különös tekintettel a helyi veszélyek ismertetésére.
Az oktatást évente meg kell ismételni, amennyiben a munkáltató úgy ítéli meg, hogy a munkavégzés jelentős pszichoszociális terhelés alatt történik.
A képzés keretében elhangzottakat dokumentálni kell, a részvétel igazolásával együtt.